Gif

Hej, okej, idag ska jag skriva om gifar.

Jag kan börja att säga att en gif är en eller flera bilder ihopsatta som rör på sig.
De flesta vet nog också hur man gör, men det jag stör mig så mycket på att man ofta gör de på gratis sidor.. så adressen står på själva gifen.
Det endel också gör fel är att man inte vänder på bilderna, eller justerar dem inte så de passar bättre ihop.
Så en gratis sida jag kan tipsa om är http://picasion.com/ , där kan man göra enkla gifar, välja hur snabbt de ska röra sig och vilken storlek det ska vara på dem.
Det bästa med sidan är att inte adressen står på gifen, och man kan bara spara gifen på datorn som en vanlig bild.


Här har ni ett charmigt exempel...


Det man vill med gifar är att få känslan av en rörelse, så ett enkelt tips är att göra som jag gjort på den här över, att använda bilder som hör ihop, och inte ta bilder på tillexepmel en fågel och sedan på en krokodil.. det har liksom inte någon länk mellan varandra och därför blir det ingen rörlighet på samma sätt.
Beskär och vänd också de valda bilderna så lovar jag att det blir mycket finare.
Kom ihåg att man kan använda fler än två bilder, tyvärr kan man bara använda tre bilder på picasion, det är den enda nackdelen med den sidan.

Sök på google, 'make a gif'
så hittar du säkert din favorit gif sida där också.

Det var grunderna för hur man gör en enkel gif. :)






Kommentarer
Postat av: Anonym

va söta ni är :) !

2012-02-19 @ 15:24:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0